۲۸
مهر

سئو چیست و چگونه برای کسب و کارهای کوچک عمل میکند

آیا قصد دارید تا با تکنیک های سئو ، روش عملکرد آن و چگونگی افزایش رنکینگ یک وب سایت در گوگل آشنا شوید؟ این مقاله راهنمای سئو برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع است.

یکی از مواردی که به تعدد در جلسات با کارفرمایان مطرح می شود مبحث سئو است.

کارفرمایان کسب و کارهای سنتی که با تکنولوژی سر و کار ندارند با این مفهوم آشنا نیستند و بنابراین همیشه این سوال را می پرسند که سئو چیست و چگونه کار می کند؟ که می بایست این مقوله برای آنها توضیح داده شود.

شاید برای کسب و کارهای کوچک بیان سئو و متقاعد سازی کارفرمایان آن کسب و کار برای ضرورت پیاده سازی آن در وب سایت کمی غیر قابل لمس باشد.

این کسب و کارها هزینه های مربوط به سئو را اضافه می پندازند و از آن دوری می کنند چرا که متصور هستند داشتن صرفا یک وب سایت برای کسب و کار آنها کفایت می کند.

ولی مُد وب به عنوان مجری پروژه های طراحی سایت، سئو و تولید محتوا این مسئله را رسالت خود می داند تا توضیحات کامل نسبت به روند یک وب سایت و آینده آن که سئو بخشی از آن را تشکیل می دهد به صورت کامل برای کارفرمایان ترسیم نماید.

حتی اگر متخصص سئو هم نیستید باز هم امکان انجام تغییرات کوچک در وب سایت برای بهبود قرار گیری در رتبه های برتر موتورهای جستجوگر وجود دارد که یک مقاله آموزشی اختصاصی تهیه خواهد شد.

در زیر ما به یک سوال بسیار مهم پاسخ خواهیم داد که سئو چیست و چگونه عمل می کند؟ در کنار آن بعضی از قوانین اولیه سئو نیز اشاره ای خواهیم داشت تا شما تاثیر آن را در یک کسب و کار بیشتر درک کنید.

سئو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

سئو مخفف کلمه Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر است.

سئو به روندی اشاره می کند که طی آن یک وب سایت به صورت کاملا اساسی و بنیادی بهینه سازی می شود تا ترافیک و بازدید بیشتری به صورت طبیعی و بدون پرداخت هزینه از طریق موتورهای جستجوگر دریافت کند.

به زبان دیگر سئو شامل تغییراتی است که بایستی در یک وب سایت و محتوای آن انجام گیرد تا از نظر موتورهای جستجوگر جذاب تر به نظر رسیده و این جذابیت بر دستیابی مخاطبان به نتیجه مورد نظرشان تاثیر بگذارد.

این کار از سمت کسب و کار شما و توسط متخصصین سئو برای این انجام میگیرد تا در گذر زمان و انجام سئوی تخصصی لینک ها و کلمات مورد نظر در میان گزینه های اول موتورهای جستجوگر قرار بگیرد.

اگر چه سئو تخصصی شامل تغییرات پیچیده و زمان بری است که باید با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف انجام پذیرد تا بر روی رنک و رتبه سایت تاثیر بگذارد اما درک فرآیند اولیه آن آنقدرها دشوار نخواهد بود.

هدف موتورهای جستجوگر ارائه بهترین خدمات به کاربران است.

به این معنا که موتورهای جستجوگر سعی می کنند تا نه تنها بهترین و با کیفیت ترین محتوا را به کاربران خود ارائه دهند بلکه تلاش میکنند تا این محتوا بیشترین تطابق را با کلمه کلیدی جستجو شده کاربر داشته باشد.

برای انجام این کار موتورهای جستجوگر محتوای وب سایت ها را مورد بررسی، اسکن و اصطلاحا کرال crawl می کنند.

این کار موجب می شود تا بهترین نتایج جستجو براساس کلمه سرچ شده به کاربران نمایش داده شود.

علاوه بر محتوا موتورهای جستجو سهولت عملکرد، سرعت و رابط کاربری یک وب سایت را مورد بررسی قرار داده و مطابق با آن نتایج جستجوی خود را به نمایش می گذارند.

سئو فرآیندی است که کسب و کارها و شرکت ها برای افزایش بازدید وب سایت خود و کمک به افزایش رنک و رتبه وب سایتشان براساس کلمات کلیدی مورد نظر به آن ورود می کنند.

برای مثال فرض کنید که شما یک سایت دندانپزشکی را برای کلینیک خود ایجاد کرده اید.

اکنون می بایست عملیات سئو و تولید محتوا به گونه ای بر روی سایت شما انجام گیرد تا در صورتی که کاربران بر روی کلمه کلیدی “دندانپزشکی زیبایی” جستجویی انجام دادند وب سایت شما در نتایج اول گوگل ظاهر شود.

فواید زیادی در بهینه سازی سئو سایت برای یک کسب و کار وجود دارد که با بهبود سئو بر روی کلمه کلیدی، امکان ظاهر شدن سایت در نتایج اولیه گوگل امکان پذیر خواهد شد.

این کار باعث می شود تا وب سایت بازدیدکنندگان بیشتری را به خود جذب کند و بازدید کننده بیشتر مساوی است با مشتری خدمات و یا محصولات بیشتر.

9 دلیل اصلی برای داشتن یک وب سایت فروشگاهی برای کسب و کارهای سنتی

عواملی که بر روی سئو تاثیر می گذارند

اکنون که شما با مفهوم سئو و نحوه عملکرد آن آشنا شدید، به بعضی از عواملی که موجب بهبود سئو وب سایت می شود خواهیم پرداخت.

غول موتورهای جستجوی دنیا یعنی گوگل هیچگاه الگوریتم های رتبه بندی خود را فاش نمی کند اما مُد وب طی سال ها تجربه در زمینه سئو به عوامل درونی و خارجی وب سایت که می توانند به بهبود رتبه آن کمک کنند تا حد قابل توجهی دست پیدا کرده است.

بازاریابی محتوا Content Marketing

محتوای با کیفیت می تواند علاوه بر افزایش رنک وب سایت در موتورهای جستجو به کاربران هم برای شناخت بهتر محصولات، خدمات و یا حتی ارتباط بهتر با شرکت ها و سازمان ها کمک کند.

تولید محتوا و تاثیر آن بر سئو

این مطالب می توانند در بسیاری از موارد آموزشی باشند و به کاربران علاقه مند اطلاع مفیدی را منتقل کنند.

اگر اطلاع رسانی و آموزش به صورت صحیح و با کیفیت صورت پذیرد امکان بازگشت آن کاربر به وب سایت بسیار زیاد خواهد بود.

هر چه محتوای با کیفیت و مرتبط با موضوع اصلی سایت بیشتر تولید شده و در سایت قرار گیرد، احتمال اینکه به رتبه بالاتری در موتورهای جستجو دست پیدا کنید بیشتر خواهد شد.

به طور مشابه هر چه محتوای شما تاثیرگذارتر و مفیدتر باشد و کاربر را بیشتر برای حل مسئله کمک کند احتمال اینکه بازدیدکننده، بیشتر در سایت بماند بیشتر است که می تواند حتی باعث خرید یک محصول از سایت شود.

راز ایجاد محتواهای با کیفیت که هم مناسب کاربران و هم مناسب موتورهای جستجوگر باشد استفاده از قطعات متنوع است.

در زیر انواع مختلفی از محتوا که باعث می شود محتواهای پیشنهادی سایت بهبود پیدا کند را مشاهده می کنید که شامل:

  • مقالات و پست های وبلاگی
  • محتواهای مناسب برای شبکه های اجتماعی
  • کتاب های الکترونیکی ebook
  • مقالات آموزشی مثلا اینکه چگونه می توان کار “X” جدید را انجام داد
  • ویدیو
  • صوت یا پادکست
  • تصاویر اینفوگرافیک و یا سایر محتواهای تصویری

مورد دیگری که در هنگام ایجاد مقاله و محتوا باید در نظر بگیرید کلمه یا کلمات کلیدی سئو شده ای است که قصد دارید کاربران با جستجوی آن وارد وب سایت شوند.

کلمات کلیدی، کلمات مرتبطی هستند که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر یک عبارت یا عنوان را تشکیل می دهند.

کاربر برای پرسش یک سوال و یافتن هر آن چیزی که به دنبال آن است، آن کلمه را در موتورهای جستجوگر مانند گوگل سرچ می کند.

زمانی که شما محتوایی را برای این کلمات کلیدی یا کلمات مشابه آن ایجاد می کنید امکان افزایش رنک و رتبه سایت شما در گوگل و یا هر موتور جستجوگر دیگر برای آن کلمه بیشتر خواهد بود.

برای مثال اگر قصد فروش “میکروفون” را در سایت خود دارید، استفاده از کلمات کلیدی مانند “خرید میکروفون با کیفیت”، “خرید میکروفون با کیفیت و ارزان” می تواند کلمات کلیدی در نظر گرفته شود که شما در صفحه محصول و در قالب یک مقاله و متن با کیفیت مورد استفاده قرار می دهید.

یکی دیگر از عواملی که میتواند بر روی محتوا تاثیر گذار باشد جدید بودن و به روز بودن محتوا است.

منظور از جدید بودن یعنی شرکت و یا هر موسسه طی چه مدت یکبار محتوای جدیدی را به وب سایت اضافه می کند.

ایجاد محتوای جدید تنها راه تولید محتوای به روز به حساب نمی آید بلکه می توان محتوای قدیمی سایت را به روز رسانی کرد و یا محتوای جدیدی به آنها اضافه نمود.

هر چند که تولید محتوا منابع و هزینه بر به نظر میرسد اما باید توجه داشت که این هزینه ها در طولانی مدت به شما و کسب و کارتان بازخواهد گشت.

با تولید چند محتوای جدید برای سایت شروع کنید و سپس محتوای ایجاد شده را در شبکه های اجتماعی معرفی کنید.

شرکت و موسسه شما می تواند از انواع مختلف محتوا و روش ها برای جذب بازدیدکننده، مشتری و یا حتی فروش محصولات استفاه کند.

سئو درون صفحه ای On-page SEO

منظور از سئوی درون صفحه ای عواملی است که درون وب سایت اتفاق میفتد تا باعث بهبود سئو و رتبه وب سایت شود.

سئوی درون صفحه ای on-page SEO

سئوی درون صفحه ای on-page SEO شامل مواردی می شوند که شما به صورت کامل بر روی آنها و اعمال تغییر در آنها تسلط کامل دارید به این معنا که با کار کردن بر روی این عوامل میتوان باعث بهبود آنها شد.

این عوامل بسیار عمیق تر از تولید محتوا بر روی سایت هستند و شامل تغییرات فنی بر روی کدهای HTML سایت می شوند.

معمولا به این نوع “سئوی فنی” سایت هم گفته می شود.

در زیر به عوامل سئو درون صفحه on-page SEO اشاره می کنیم که میتواند به رتبه وب سایت کمک کند:

تگ عنوان <title>

عنوان در صفحه به موتورهای جستجو می گوید که در این صفحه چه موضوعی مورد بررسی قرار گرفته است.

عنوان یک صفحه می بایست کمتر از 70 کاراکتر باشد که بهتر است کلمه کلیدی مورد نظر + نام برند و یا کسب و کار در انتهای آن تگ استفاده شود.

مثلا: طراحی سایت – مُد وب

تگ توضیحات متا یا meta description

از آنجایی که طول عنوان کوتاه است و نمی توان کلیات موضوع صفحه را در آن شرح داد برای این کار می توان از تگ توضیحات متا استفاده کرد.

علاوه بر این از این تگ به عنوان توضیحات برای کاربرانی که میخواهند خلاصه مطلبی را در سایت و یا در هنگام جستجو در موتورهای جستجوگر مطالعه کنند در اختیارشان قرار می دهد.

توضیحات meta description

در توضحایت متا یا meta description بایستی کلمات کلیدی مطلب همراه با توضیحات کافی برای اینکه خواننده از جزئیات مطلب ارائه شده آگاه شود ارائه گردد.

تگ های هدر یا Heading Tags

نه تنها تگ های هدر می تواند باعث راحتی در خواندن مطلب شود بلکه میتواند باعث بهبود سئوی یک محتوا و یا سایت شود.

این تگ ها معمولا به عنوان تگ های H شناخته می شوند که از H1 تا H6 می توان در محتوای سایت استفاده کرد.

لینک های داخلی

استفاده از لینک های داخلی درون مطلب و یا انتهای مقاله می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا ساختار بهتری از سایت را ترسیم کنند.

به عنوان مثال در صورتی که در مورد یک محصول مقاله ای را می نویسید بهتر است که یک لینک از مقاله به صفحه خرید آن محصول ارجاع داده شود.

نام تصاویر و تگ های Alt برای آنها

در صورتی که از تصاویر در بین مقالات و یا به عنوان تصویر شاخص استفاه می کنید بهتر است نام آن تصویر و تگ Alt آن به صورت کامل و با رعایت استفاده از کلمات کلیدی تکمیل شود.

این کار باعث می شود تا موتورهای جستجوگر موضوعیت تصویر را بهتر متوجه شوند و آن را در نتایج google image در زمان جستجوی یک کلمه کلیدی بهتر به نمایش بگذارند.

توجه به عدم زیادی روی در بهینه سازی مهم است.

زمانی که از کلمات کلیدی درون یک متن و تگ های عنوان استفاده می کنید دقت داشته باشید که در استفاده از آنها زیاده روی نکنید.

در صورتی که به استفاده از یک کلمه کلیدی درون محتوای یک مقاله پا فشاری کنید ممکن است از سمت گوگل، سایت مورد جریمه یا Penalty قرار بگیرد.

باید توجه داشت که در هر قطعه از محتوای صفحه یک یا دو مرتبه از کلمه کلیدی استفاده شود.

این کار باعث می شود تا ارتباط و ویژه بودن مطلب در جای خود باقی بماند.

استفاده مکرر یک کلمه پشت سر هم میتواند تاثیر منفی بر سئو سایت بگذارد.

هر چند که محتوا تاثیر بسازی در رتبه بندی سایت در نتایج جستجو دارند اما باید به ساختار متن هم توجه ویژه ای داشت.

بایستی از طراحی سایت به گونه ای استفاده کنید تا اسکن و کرال Crawl محتوا در صفحه به خصوص برای موتورهای جستجو آسان شود.

استفاده از لینک های داخلی و نقشه سایت Sitemap میتوان نتایج مثبتی را برای بهبود سئو ایجاد کند.

در عین حال یکی دیگر از عوامل ساختاری که باید به آن توجه ویژه ای شود ریسپانسیو یا موبایل فرندلی Mobile-friendly بودن سایت است.

باید مطمئن شد که محتوای سایت قابل نمایش، خواندن و مرور صفحات سایت به راحتی در صفحات کوچک مانند موبایل و تبلت ها فرآهم باشد.

نه تنها ریسپانسیو بودن سایت بر روی تجربه کاربران تاثیر می گذارد بلکه تاثیر بسزایی بر روی سئو سایت خواهد گذاشت.

سئو خارج صفحه ای off-page SEO

علاوه بر سئو درون صفحه ای یا آن پیج سئو توجه به سئوی خارج صفحه ای یا off-page SEO بسیار مهم است.

اگر چه امکان کنترل بر روی عوامل تاثیر گذار off-page SEO وجود ندارد اما راه هایی برای بهبود این عامل بسیار مهم برای یک وب سایت در دسترس است.

سئو خارج صفحه ای Off-page SEO

در زیر به چند مورد از عوامل تاثیر گذار سئوی خارج صفحه off-page SEO می پردازیم که شامل:

اعتبار وب سایت

اعتبار از دیدگاه رتبه بندی گوگل به یکی از فاکتورهای مهم تبدیل شده است.

گوگل با استفاده از بررسی اعتبار سایت، قانونی بودن و مشروعیت آن را تعیین می کند که براساس آن کاربران بتوانند به یک وب سایت اعتماد کنند.

یکی از بهترین روش های بهبود اعتبار ایجاد بک لینک های با کیفیت و با اتوریتی بالا است.

لینک ها

محبوبترین روش در بین متخصصین سئو برای سئو خارج صفحه (Off-page SEO) ایجاد بک لینک است.

در ایجاد بک لینک ها باید بسیار محتاطانه عمل کرد چرا که دریافت بک لینک از وب سایت های اسپم شده میتواند باعث حذف سایت و یا امتیاز بالای منفی از سمت گوگل را به همراه داشته باشد.

به جای استفاده از روش های سیاه در ایجاد بک لینک بهترین کار ایجاد محتواهای تاثیر گذار برای سایر سایت ها و درخواست قرار دادن لینک سایت در آن مطلب است.

شبکه های اجتماعی

از مهمترین عوامل دیگر که بر روی آف پیج سئو تاثیر گذار است دریافت لایک و یا به اشتراک گذاری پست های سایت در شبکه های اجتماعی است.

هر چه محتوای تولید شده با کیفیت تر باشد احتمال اشتراک گذاری آن نیز در شبکه های اجتماعی مانند: اینستاگرام، توییتر، فیس بوک، لینکداین، پینترست و سایر شبکه های اجتماعی بیشتر خواهد شد.

در نهایت برای آف پیج سئو باید در نظر داشت که باز هم تولید محتواهای با کیفیت نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

هر چه محتوا جذاب تر، مرتبط با موضوع مورد نظر کاربر، کامل تر باشد به احتمال بیشتری مورد نشر و حمایت قرار میگیرد که این خود باعث بالا رفتن امتیاز آف پیج سئو می شود.

یک سوال مهم

تفاوت بین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید در چیست؟

زمانی که صحبت از سئو می شود دو نوع دیدگاه و عملکرد در افزایش رنک یک وب سایت وجود دارد که شامل سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید می شود.

بعضی از شرکت ها و موسسات فقط به دنبال افزایش رنک سئو خود هستند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به رتبه های بالا در گوگل دست پیدا کرده و از آن کسب درآمد کنند.

سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO منظور به کارگیری روش ها و تکنیک هایی است که محتوای سایت فقط و فقط برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی می شوند.

این روش بدین معناست که در تولید محتوا به هیچ وجه به عوامل بازدیدکننده انسانی و خوانده شدن مطلب توجهی نمی شود.

طبیعتا در سئو کلاه سیاه هیچ قانونی رعایت نخواهد شد چرا که هدف تنها رسیدن به رتبه های اول گوگل است.

در نهایت چنین روشی باعث ایجاد شدن صفحات بی کیفیت با محتوای نامناسب شده که به درد خواننده و بازدیدکننده سایت نمی خورد و بیشتر شبیه اسپم به نظر می رسند.

هر چند که این وب سایت ها در به دست آوردن رنک ممکن است به سرعت به نتیجه برسند اما به زودی از سوی موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناخته شده و به کلی حذف می شوند.

به طور کلی این شیوه عملکرد (مانند به سرعت ثروتمند شدن) کوتاه مدت خواهد بود و شانس یک کسب و کار برای دست یابی به یک وب سایت قابل اتکا که مشتریان را به خود جذب کرده و کسب درآمد دائمی داشته باشد را در دراز مدت به کلی از دست خواهد داد.

از سوی دیگر سئو کلاه سفید White Hat SEO یک روش تاثیرگذار، طولانی مدت با بازدهی بالا به حساب می آید که باعث جذب مشتری و افزایش اعتبار یک کسب و کار می شود.

در چنین روشی بیشتر بر روی عوامل انسانی و جذب و نگه داری بازدیدکنندگان تکیه می شود و باید بدانید که از نظر موتورهای جستجوگر هم سئوی واقعی بایستی به این شکل انجام گیرد.

در این روش شرکت ها سعی می کنند تا با تولید محتواهای باکیفیت که به راحتی قابل درک و مطالعه باشند، تمرکز کنند و از تمامی قوانین مرتبط با سئو به درستی پیروی نمایند.

نتیجه گیری

اکنون که تا حدودی با مفاهیم اولیه سئو و تعاریف آن آشنا شده اید امکان این را دارید که آنها را بر روی وب سایت خود پیاده سازی کنید تا به رنک و رتبه دلخواه خود در موتورهای جستجوگر دست پیدا کنید.

به خاطر داشته باشید که علاوه بر موارد فوق عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بر روی سئو و بهبود رنک یک وب سایت تاثیر می گذارند.

مهمترین نکته طلایی در سئو تولید محتوای با کیفیت و مرتبط با نیاز کاربران است.

نکته بسیار مهم

به عنوان یک کارفرما و یا مالک یک وب سایت باید در نظر داشته باشید که فرآیند سئو، افزایش بازدید و رنک وب سایت یک فرآیند زمان بر است و با توجه به نوع فعالیت، شدت فعالیت برای رسیدن به نتیجه باید ماه ها تلاش را در دستور کار خود قرار دهید.

در صورتی که شما به نتایجی که مورد نظرتان بوده است در وب سایت مرتبط با کسب و کارتان دست پیدا نکرده اید مجموعه مُد وب می تواند راهنما و مجری شما در رسیدن به بهترین نتایج باشد.

تیم ما با تولید محتوای با کیفیت، ایجاد بک لینک با اتوریتی بالا و انجام کلیه تکنیک های فنی سئو به صورت کاملا قانونی بازدید و رنک وب سایت شما را در موتورهای جستجوگر و سایت هایی مانند الکسا و GTMetrix بهبود خواهد بخشید.

شما میتوانید جهت شروع هم اکنون با ما تماس بگیرید.

آشنایی بیشتر با خدمات سئو و تولید محتوای مُد وب